Spelenderwijs leren met PIPPO
Bij Gastouderopvang Handjes en Voetjes werken wij met PIPPO. Elke dag komen Aapje Pippo, Max en Beertje Bruin bij ons op bezoek. Het lezen en werken met PIPPO is niet alleen leuk maar vooral ook leerzaam. Het programma stimuleert een aantal essentiële vaardigheden, zoals kijken, ontdekken, benoemen, aanwijzen en herkennen.
Pippo staat voor interactie en spelenderwijs leren. Het is een aanvulling op het algemene activiteitenaanbod. Door met Pippo in de groep te werken, draag je doelgericht bij aan de ontwikkeling van de kinderen. Doelstelling is dat het materiaal aantrekkelijk en goed verpakt wordt. Kinderen moeten bij het zien van PIPPO zin krijgen om samen aan de slag te gaan. De verschillende activiteiten lokken interactie uit tussen mij en het kind en tussen de kinderen onderling. Door die interacties ontstaat er een rijk taalaanbod van verschillende niveaus.
Een ander uitgangspunt dat voor PIPPO belangrijk is, is dat het een relatie aangaat met de kinderen. Om die reden zijn er vaste, herkenbare vriendjes die elke keer op een vaste plek terugkomen: Aapje Pippo, Beertje Bruin en Max. Het zijn stuk voor stuk karakters die passen bij de ervarings- en de belevingswereld van dreumesen en peuters. Ze maken veel dingen voor de eerste keer mee en zijn onbevangen en nieuwsgierig.
Waaruit bestaat Pippo:
-
vertel- en voorleesverhalen die aansluiten bij wat kinderen al kennen en nieuw willen leren;
-
vaste en daardoor veilige vriendjes die elk keer terugkomen;
-
veelzijdige illustraties die het leren kijken stimuleren;
-
activiteiten in thema’s die interactie uitlokken tussen leidster en kind en kinderen onderling.
PIPPO-knuffel in de groep
-
luistert bij iemand op schoot naar een verhaal
-
stelt de kinderen vragen
-
vertelt avontuurtjes die sprekend lijken op wat kinderen hebben meegemaakt
-
stimuleert interactie
Thema’s van PIPPO in 2018:
PIPPO werkt met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van dreumesen en peuters. De verhalen en activiteiten zijn gericht op samen doen. De taalontwikkeling en uitbreiding van de woordenschat is steeds een belangrijk uitgangspunt. Maar ook de sociale en communicatieve vaardigheden staan centraal.
Januari: |
Kleuren en circus |
Februari: |
Winter, sneeuw en kou |
Maart: |
Bij de dokter |
April: |
Kinderboerderij |
Mei: |
Kiekeboe, verstoppertje spelen |
Juni: |
Knuffelen |
Juli: |
Zomer: zand en water |
Augustus: |
Fijne zomer |
September: |
Eet smakelijk! |
Oktober: |
Het is herfst |
November: |
Zo ga je lekker slapen |
December: |
Sinterklaas en kerst |